کاربردهای گیمیفیکیشن در کسب و کار : دانش طراحی و بازآفرینی
گیمیفیکیشن (Gamification) یا بازی سازی (بازی آفرینی) از جمله زیر مجموعههای دانش طراحی برای تغییر رفتار یا Behavioral Design است که طی سالهای اخیر، در فضای دانشگاهی و نیز محیط کسب و کار مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.
گیمیفیکیشن چیست؟
در گذشتههای دور، انسانها بخش مشخصی از وقت روزانهی خود را برای کار و بخشی دیگری را برای بازی و تفریح و استراحت در نظر میگرفتند. اما به تدریج سهم کار و فعالیتهای اقتصادی در زندگی روزانهی ما به حدی زیاد شد که فرصت کمتری برای بازی و تفریح باقی ماند. از سوی دیگر، نیاز به بازی چنان جدی بود که نمیشد و نمیشود آن را از برنامه روزمرهی انسانها حذف کرد.
شاید به همین علت، امروز انسانها ترجیح میدهند بازی و تفریح را هم به صورت در هم تنیده با فعالیتهای روزمرهی خود، تجربه کنند و هر جا که کارها و فعالیتهایشان با بازی گره میخورد، عموماً اشتیاق بیشتری از خود نشان میدهند. به همین علت: متخصصان گیمیفیکیشن یا بازی سازی، میکوشند ضمن تامین نیاز انسانها به بازی، از این نیاز به نفع کسب و کارها و برای وفادارتر کردن مشتریان و افزایش درگیری ذهنی آنها با برندها، استفاده کنند.
گیمیفیکیشن (Gamification) یا بازی سازی از جمله زیر مجموعههای دانش طراحی برای تغییر رفتار یا Behavioral Design است که طی سالهای اخیر، در فضای دانشگاهی و نیز محیط کسب و کار مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.
سادهترین تعریف به این صورت است که گیمیفیکیشن یا بازی سازی، هنر تعبیه کردن مکانیزم های بازی در فضاهایی است که به صورت پیشفرض برای بازی طراحی نشدهاند. متاسفانه به دلیل اینکه ریشهها و تاریخچهی آن در ایران چندان مورد بحث و بررسی قرار نگرفته، برخی از افراد ناآشنا و غیر متخصص، آن را در ارتباط تنگاتنگ با تکنولوژی و یا حتی زیرمجموعهی حوزهی فناوری اطلاعات میدانند.
ما در زندگی روزمرهی خود، با نمونههای زیادی از بازی سازیها مواجه میشویم.
همین که به ما یک بروشور میدهند و میگویند اگر آن را با خودمان به رستوران ببریم به ما تخفیف خواهند داد، شکل سادهای از بازی سازی محسوب میشود. بنابراین، آشنایی با (Gamification) و مکانیزمهای آن، میتواند برای هر کس که در جامعهی امروز زندگی میکند جذاب و کاربردی باشد.
اگر شما علاقمند باشید که مشتریان یا مخاطبان شما، بیش از پیش با کسب و کار شما درگیری ذهنی داشته باشند و سهمی از ذهن آنها را به خود اختصاص دهید، مطالعهی مفاهیم بازی سازی میتواند برای شما مفید باشد.
آشنایی با مفهوم بازی و ریشههای شکلگیری آن
زمانی میتوانیم به یک متخصص بازی سازی تبدیل شویم که مفهوم بازی و ریشههای به وجود آمدن آن را به خوبی بشناسیم. ما باید بفهمیم و بتوانیم توضیح دهیم که چرا با این حجم از تغییر و تحول در سبک زندگی انسانها، هنوز بازی اهمیت خود را از دست نداده و چه بسا، اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده است.
با توجه به مستندات تاریخی، نخستین طراحان بازی را میتوان در ۵۰ قرن پیش و در مصر باستان جستجو کرد. در تمدن مصر و تمدنهای مجاور آن که رفاه نسبتاً بالایی داشتند، وقت و توان زیادی صرف کارهای لوکس و تجملی میشد.
کارهایی که مستقیماً با امرار معاش در ارتباط نبودند و تفریح و لذت و تجربههای شیرین را برای مردم به ارمغان میآوردند. شاید اختراع شیشه برای ذخیره کردن عطر، نمونهی خوبی از این کارهای تجملی در آن دوران باشد. تقریباً در همان زمان (۵۰ قرن پیش) مصریان به طراحی بازی میپرداختند و ادوات آن را هم تولید میکردند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰