دانشگاه بدون روابط عمومی حرفه‌ای مبدا تحولات نیست

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم گفت: اگر قرار است دانشگاه مبدا تحولات باشد، بدون وجود یک روابط عمومی حرفه‌ای، مسلط به دانش روز و مطالبه‌گر نمی‌توانیم به این جایگاه برسیم.

علیرضا عبداللهی‌نژاد در نشست دبیران شورای روابط عمومی‌های کشور و مدیران روابط عمومی‌های دانشگاه‌های منطقه ۷ و ۱۰ کشور، اظهار کرد: از نظر عمر، روابط عمومی در مقایسه با مدیریت و حوزه رسانه و ارتباطات، در کشور ما خیلی جوان است. تقریبا در نیمه‌های دهه ۴۰ اولین روابط عمومی به شکل کنونی در شرکت ملی نفت ایران پایه‌گذاری شد. به این ترتیب عمر روابط عمومی‌ها در کشور ما کمی بیشتر از نیم قرن است.

وی افزود: به دلیل همین عمر کوتاه، روابط عمومی‌ها نتوانسته‌اند در حوزه مدیریت، فعال و کنشگر وارد شوند. اما ما انتظار داریم با به متن آمدن رسانه‌ها و ارتباطات، روابط عمومی‌ها بتوانند در اعتبارافزایی، تاثیرگری و تاثیرسازی اقدامات انجام شده سازمان‌ها، صحیح و به هنگام وارد شوند و دستاوردهای سازمان‌ها را به درستی نشان دهند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: مدیران دستگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اگر می‌خواهند در کارهای خود موفق باشند، باید به روابط عمومی توجه کنند. روابط عمومی تنها نقش برگزارکننده یک مراسم را ندارد و در واقع شبکه اعصاب یک سازمان و قلب تپنده و منظم آن است.

عبداللهی‌نژاد ادامه داد: اگر روابط عمومی پویا و فعال نباشد، چرخ‌دنده‌های سازمان نمی‌توانند منظم عمل کنند. روابط عمومی باید موجب تسهیل ارتباطات درون‌سازمانی و رسیدن به سطح مطلوبی از رضایتمندی در بدنه کارکنان شود. همچنین روابط عمومی باید پل ارتباطی میان راس هرم مدیریتی سازمان و ذی‌نفعان و مخاطبان باشد. به طور کلی وظیفه روابط عمومی تسهیل ارتباط درون‌سازمانی و برقراری و تنظیم ارتباطات برون‌سازمانی است که یکی از آن‌ها ارتباط با رسانه‌ها است.

وی گفت: تعجب می‌کنم که بعضی مدیران چرخه حساس و جایگاهی که روابط عمومی در بهبود عملکرد سازمان دارد را نمی‌بینند و از نیروهای متخصص در این زمینه استفاده نمی‌کنند. نمی‌توان گفت روابط عمومی وزارت علوم جایگاهی جداگانه و بالاتر از دیگران دارد؛ روابط عمومی وزارت علوم بدون کمک روابط عمومی دانشگاه‌های سراسر کشور هیچ هویت مستقلی از نظر حرفه‌ای و کارآمدی ندارد. دست ما خیلی باز نیست و روابط عمومی‌ها می‌توانند به ما کمک کنند تا کارها را پیش ببریم.

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در مناطق مختلف، انتخابات دبیران شورای روابط عمومی برگزار شده است. همچنین نشست‌هایی برگزار کرده و کارگروه‌هایی را تشکیل دادیم. کارگروهی تحت عنوان بازبینی و ارتقاء ساختار روابط عمومی‌ها در کشور نیز تشکیل شده است. تلاش می‌کنیم تا سطح مطلوبی از برنامه‌ها را داشته باشیم. در زمستان امسال نیز جشنواره‌های روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برگزار می‌شود. برگزاری ورکشاپ‌ها و آموزش‌هایی مبتنی بر مثال‌ها و مدل‌های مختلف از جمله کارهای دیگری است که دنبال کرده‌ایم.

عبداللهی‌نژاد ادامه داد: خوشبختانه روابط‌عمومی‌های دانشگاه احساس کرده‌اند که می‌توانند کمک کننده باشند و ما نیز به آن‌ها اعتماد کرده‌ایم. هرچه زمان بیشتر بگذرد این جریان بیشتر می‌تواند به آموزش عالی کمک کند.

وی گفت: در جلسات مختلف می‌بینیم که واژه دانشگاه نسل سوم یا دانشگاه کارآفرین و دانشگاه مسوولیت‌پذیر یعنی دانشگاهی که در آن تبیین ارتباط و تاثیرگذاری نظام دانشگاهی در جامعه و نظام اجتماعی انجام می‌شود، مدام تکرار می‌شود. همچنین جدیدا یک مطالبه جدی شکل گرفته است و بسیاری از سازمان‌ها می‌خواهند ناکارآمدی خود را گردن دانشگاه بیاندازند. اگر قرار است به فرمایش امام خمینی(ره)، دانشگاه مبدا تحولات باشد، به نظر من بدون وجود یک روابط عمومی حرفه‌ای، پویا، مسلط به دانش روز، کنشگر، مطالبه‌گر و تجربه‌محور، نمی‌توانیم به این جایگاه برسیم.

عبداللهی‌نژاد با اشاره به لزوم توجه مدیران دانشگاه‌ها به نقش روابط عمومی، خاطرنشان‌کرد: رسانه می‌تواند بازوی فکری و بازوی کمک‌کننده روابط عمومی‌ها باشد. بدون تعریف روابط مشخص با رسانه‌ها نمی‌توانیم بگوییم روابط عمومی، پویا و تاثیرگذار است. در واقع رسانه‌ها ویترین بیرونی روابط عمومی‌ها می‌شوند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مدیران دانشگاهی باید به این باور برسند که از ظرفیت روابط عمومی دانشگاه استفاده کنند. تنظیم‌کننده سطح و نوع روابط، روابط عمومی‌ها هستند. ما روابط عمومی‌ها وارد یک حوزه پرچالش شده‌ایم و همیشه در بطن و متن رویدادها قرار داریم. روابط عمومی‌ها در یک حوزه خیلی سخت که جزو مشاغل زیان‌آور است، فعالیت می‌کنند.

عبداللهی‌نژاد در خصوص ویژگی‌های لازم برای روابط عمومی‌ها تصریح کرد: ما روابط‌عمومی‌ها باید کاملا منعطف و سخت‌کوش باشیم. باید در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و حرفه‌ای، خودمان را برای خیلی چیزها آماده کنیم. مدیران روابط عمومی که خودشان نیز اعتماد به نفس و انعطاف‌پذیری لازم را داشته‌اند، توانسته‌اند با روسای دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کرده و موفق‌تر باشند. در کنار ویژگی‌های گفته شده، یک مدیر روابط عمومی موفق حتما باید مبتنی بر برنامه خود، مطالبه‌گر باشد.

وی ادامه داد: اگر با همین عزت نفس و خلاقیت‌هایی که در حوزه روابط عمومی در حال بروز هستند، پیش برویم می‌توانیم یک چشم‌انداز کاملا روشن از فعالیت روابط‌عمومی‌ها در آینده انتظار داشته باشیم و قطعا خیر و برکت آن نصیب آموزش عالی می‌شود.